-->

Suhaimi Mohd Sharif (SMS)

E-Diary

Thursday, 28 March 2013

Strategi Pendidikan dan Pengajaran

Strategi

Susunan-susunan pendekatan, kaedah dan teknik bagi mencapai matlamat dengan mengunakan tenaga, masa dan kemudahan secara maksimum begitu juga bagi mencapai objektif pembelajaran.  Konsep strategi merupakan kebijaksanaan memilih pendekatan serta kecekapan merancang kaedah dan teknik dalam satu- satu pengajaran berdasarkan objektif pelajaran yang telah ditelah ditentukan. Konsep Strategi paling mudah untuk diamalkan oleh guru ialah konsep

S - Specific
M - Measurable
A - Attainable
R - Relevant
T - Time-bound

SPECIFIC - Sesuatu pembelajaran atau subjek yang akan diajar guru haruslah mempunyai matlamat spesifik. Hal ini demikian, guru yang profesional akan menyediakan bahan bantu mengajar dengan rapi sebelum memulakan pengajaran supaya sesi pengajaran berjalan dengan lancar. Di samping itu, subjek yang diajar tidak lari daripada tajuk asal yang akan diajar guru.

MEASURABLE - Sesuatu pembelajaran itu harus ada ukuran mengikut tahap. Guru perlu tahu bagaimana untuk menarik minat pelajar melalui pembelajaran itu. Jelasnya, seorang guru perlu mengajar subjek mengikut kebolehan dan tahap pelajar tersebut supaya pembelajaran tersebut dapat difahami pelajar.

ATTAINABLE - Sesuatu pembelajaran itu mestilah dapat dicapai oleh pelajar. Melalui strategi, pendekatan, kaedah serta teknik yang digunakan guru haruslah dapat dicapai pelajar supaya pelajar dapat memahami pelajaran itu. Satu masalah yang selalu dialami antara guru dan pelajar ialah guru mengejar silabus menyebabkan tidak semua pelajar dapat mencapai pelajaran yang diajar.

RELEVANT - Sesuatu pelajaran itu perlu relevan dengan pelajar seperti mengikut turutan dari yang umum kepada yang khusus, daripada mudah kepada kompleks, dan sebagainya. Tujuannya supaya pelajar dapat mengikuti subjek secara berperingkat dan memahami pelajaran itu. Pelajaran lebih mudah dimulakan dengan yang asas supaya pelajar tidak terus lompat subjek lain tanpa mengetahui asasnya.

TIME-BOUND - Sesuatu pelajaran itu harus ada masa yang cukup untuk menyampaikan pelajaran. Ini sangat berkaitan dengan cara penyampaian guru dan kaedah yang digunakan. Subjek yang terdapat dalam silabus tidak sama tahap antara bab, ada yang mudah dan ada yang sukar, tetapi peranan guru perlu tahu bagaimana dapat menyampaikan subjek mengikut masa yang ditetapkan. Justeru kaedah penyampaian dan pendekatan yang digunakan amat penting untuk menyampaikan subjek.
Posted by Unknown at 22:31
Email ThisBlogThis!Share to XShare to FacebookShare to Pinterest

No comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home
Subscribe to: Post Comments (Atom)

Profil Saya

Unknown
View my complete profile

Jom Borak

Like (y)

Followers

Blog Archive

  • ►  2015 (5)
    • ►  April (1)
    • ►  March (3)
    • ►  January (1)
  • ►  2014 (23)
    • ►  September (7)
    • ►  July (1)
    • ►  June (4)
    • ►  May (4)
    • ►  March (4)
    • ►  February (2)
    • ►  January (1)
  • ▼  2013 (37)
    • ►  December (1)
    • ►  October (2)
    • ►  September (5)
    • ►  July (1)
    • ►  June (1)
    • ►  May (9)
    • ►  April (5)
    • ▼  March (13)
      • Bagaimana Pendidikan Seni Visual dapat melahirkan ...
      • Strategi Pendidikan dan Pengajaran
      • Teknik Pendidikan dan Pengajaran
      • Kaedah Pendidikan Dan Pengajaran
      • Pendekatan Pendidikan Dan Pengajaran
      • Seorang Guru Yang Baik...
      • Tumpuan Utama Seni Visual
      • Apa yang kita pelajari hari ini dalam P&P Seni? Ku...
      • 11 Anjakan Laporan Pembangunan Pendidikan Malaysia...
      • Bagaimanakah cabang-cabang falsafah berkaitan deng...
      • Learning Theories. (Teori Pembelajaran)
      • Cabang-cabang Falsafah
      • Apa yang kita pelajari hari ini dalam P&P SENI?
Picture Window theme. Theme images by fpm. Powered by Blogger.
Red Rose), url(Red Rose), auto;}