MATA PELAJARAN : PENDIDIKAN SENI VISUAL
BIDANG : Membentuk dan Membuat Binaan
AKTIVITI : Membuat Bangunan
TAJUK : Membuat model bangunan
MASA : 3.00 hingga 4.00 petang
BILANGAN MURID : 32
KEMAHIRAN FOKUS : Mereka cipta model bangunan di
Malaysia
OBJEKTIF MODUL : Guru
dapat mengajar murid cara-cara untuk menghasilkan sebuah model bangunan di Malaysia.
OBJEKTIF
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Pada akhir
pelajaran murid dapat:
Membentuk dan membina sebuah model bangunan dengan
menggunakan bahan-bahan buangan
Menghias model bangunan dengan menggunakan pelbagai bahan buangan
Menghasilkan sebuah model bangunan secara kreatif dan
inovatif (pelbagai rupa dan bentuk)
KEPERLUAN
Alat – gunting, kertas warna, gam, tape, pensil warna
Bahan- bahan buangan(bod tebal, kotak minuman, straw
minuman, batang aiskrim)
Rujukan:
Kad gambar
Objek maujud bangunan (menara, mercu tanda)
Buku Sumber Guru Pendidikan Seni Tahun 4
Huraian Sukatan Pelajaran Pendidikan Seni
Maklumat Internet
PROSEDUR
Guru merancang strategi pengajaran dan menerapkan Teori
Kecerdasan Pelbagai, Kajian Masa Depan,dan Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan
Kreatif
Guru menentukan aras pembelajaran dalam pengajaran dan
pembelajaran
Guru memulakan aktiviti dengan induksi set mengenai bangunan
masa dahulu sambil menerapkan Kajian Masa Depan bersoal jawab
Guru menunjuk cara dan membimbing murid dalam proses membuat
sebuah model bangunan dari bahan buangan
Apresiasi dan Kritikan
KBKK : Mereka
cipta mensintesis, menjana idea, menghubungkaitan
PENERAPAN NILAI : Ketekunan dan Ketelitian
BUTIRAN KEGIATAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
Aktiviti 1 (5 minit)
Guru mengedarkan kad gambar berkaitan dengan bentuk
bangunan yang ada
Guru mengendalikan sesi soal jawab
Apakah gambar yang terdapat pada kad yang kamu pegang
Apakah pandangan anda tentang gambar tersebut
Aktiviti 2 (20 minit)
Meneroka pelbagai bahan yang boleh digunakan. Kesan tindak
balas bahan yang digunakan
Guru menunjukkan cara membuat model bangunan
|
Murid memerhati dan membuat analisa tentang gambar
Murid memberikan pandangan mereka tentang gambar berkenaan
Murid memilih bahan yang sesuai untuk digunakan dalam
menghasilkan model bangunan
Murid mengetahui bahawa prinsip imbangan dan unsur ruang,
bentuk dan warna penting dalam membuat model bangunan
|
Teori Kajian Masa Depan
Menjangka
Fungsi produk
Teori Kecerdasan Pelbagai
Verbal Linguistik
KBKK (Kreatif)
Mereka cipta
Mensintesis
Penerokaan
Membanding beza
Menilai – struktur bangunan maujud berserta stability
sesebuah bangunan melalui model
KBKK (Kreatif)
Menjana idea
Mereka cipta
Menghubung kaitan
|
Aktivit 3 (25 minit)
Guru membimbing murid semasa menghasilkan model bangunan
Memotong bentuk yang diinginkan
Melipat bahan mengikut struktur bentuk yang diinginkan
Mencantum bahan bangunan
Menampal kertas warna
Sesi Apresiasi dan Refleksi (10 minit)
Sesi Apresiasi
Mempamerkan hasil kerja
Bercerita tentang bangunan
Membuat refleksi bagaimana penghasilkan model kereta
dilakukan
|
Murid membuat model bangunan dengan
Memotong
Melipat
Mencantum
Menampal
Murid mempamerkan pelbagai hasil kerja yang dibuat
Murid dapat menilai keupayaan diri sendiri
|
KBKK (Kreatif)
Mereka cipta inovatif
Nilai
KBKK – Kritis
Membanding beza
Menganalisis
Teori Kecerdasan Pelbagai
Verbal Linguistik
|
Refleksi Guru:
No comments:
Post a Comment