-->

Suhaimi Mohd Sharif (SMS)

E-Diary

Saturday, 27 April 2013

Rancangan Pengajaran Dan Pembelajaran Harian


MATA PELAJARAN : PENDIDIKAN SENI VISUAL
BIDANG : Membentuk dan Membuat Binaan
AKTIVITI : Membuat Bangunan
TAJUK : Membuat model bangunan
MASA : 3.00 hingga 4.00 petang
BILANGAN MURID : 32
KEMAHIRAN FOKUS : Mereka cipta model bangunan di Malaysia
OBJEKTIF MODUL : Guru dapat mengajar murid cara-cara untuk menghasilkan sebuah model bangunan di Malaysia.             


OBJEKTIF PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Pada akhir pelajaran murid dapat:

Membentuk dan membina sebuah model bangunan dengan menggunakan bahan-bahan buangan     
Menghias model bangunan dengan menggunakan pelbagai  bahan buangan
Menghasilkan sebuah model bangunan secara kreatif dan inovatif (pelbagai rupa dan bentuk)      

KEPERLUAN         

Alat – gunting, kertas warna, gam, tape, pensil warna
Bahan- bahan buangan(bod tebal, kotak minuman, straw minuman, batang aiskrim)
Rujukan:
Kad gambar
Objek maujud bangunan (menara, mercu tanda)
Buku Sumber Guru Pendidikan Seni Tahun 4
Huraian Sukatan Pelajaran Pendidikan Seni
Maklumat Internet


PROSEDUR

Guru merancang strategi pengajaran dan menerapkan Teori Kecerdasan Pelbagai, Kajian Masa Depan,dan Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif

Guru menentukan aras pembelajaran dalam pengajaran dan pembelajaran

Guru memulakan aktiviti dengan induksi set mengenai bangunan masa dahulu sambil menerapkan Kajian Masa Depan bersoal jawab

Guru menunjuk cara dan membimbing murid dalam proses membuat sebuah model bangunan dari bahan buangan

Apresiasi dan Kritikan

KBKK : Mereka cipta mensintesis, menjana idea, menghubungkaitan

PENERAPAN NILAI : Ketekunan dan Ketelitian


BUTIRAN KEGIATAN
HASIL PEMBELAJARAN
STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Aktiviti 1 (5 minit)
Guru mengedarkan kad gambar berkaitan dengan bentuk bangunan yang ada

Guru mengendalikan sesi soal jawab

Apakah gambar yang terdapat pada kad yang kamu pegang 

Apakah pandangan anda tentang gambar tersebut

Aktiviti 2 (20 minit)
Meneroka pelbagai bahan yang boleh digunakan. Kesan tindak balas bahan yang digunakan

Guru menunjukkan cara membuat model bangunan

Aras 1

Murid memerhati dan membuat analisa tentang gambar

Murid memberikan pandangan mereka tentang gambar berkenaan


Aras 2
Murid memilih bahan yang sesuai untuk digunakan dalam menghasilkan model bangunan

Murid mengetahui bahawa prinsip imbangan dan unsur ruang, bentuk dan warna penting dalam membuat model bangunan


Teori Kajian Masa Depan
Menjangka
Fungsi produk

Teori Kecerdasan Pelbagai
Verbal Linguistik

KBKK (Kreatif)
Mereka cipta
Mensintesis

Penerokaan

Membanding beza
Menilai – struktur bangunan maujud berserta stability sesebuah bangunan melalui model

KBKK (Kreatif)
Menjana idea
Mereka cipta
Menghubung kaitan

       




Aktivit 3 (25 minit)
Guru membimbing murid semasa menghasilkan model bangunan

Memotong bentuk yang diinginkan

Melipat bahan mengikut struktur bentuk yang diinginkan

Mencantum bahan bangunan

Menampal kertas warna

Sesi Apresiasi dan Refleksi (10 minit)

Sesi Apresiasi
Mempamerkan hasil kerja
Bercerita tentang bangunan
Membuat refleksi bagaimana penghasilkan model kereta dilakukan

Murid membuat model bangunan dengan

Memotong
Melipat
Mencantum
Menampal






Murid mempamerkan pelbagai hasil kerja yang dibuat

Murid dapat menilai keupayaan diri sendiri
KBKK (Kreatif)
Mereka cipta inovatif

Nilai









KBKK – Kritis
Membanding beza
Menganalisis

Teori Kecerdasan Pelbagai
Verbal Linguistik


Refleksi Guru:

                                                                                                                                                                                                                   

Posted by Unknown at 23:55
Email ThisBlogThis!Share to XShare to FacebookShare to Pinterest

No comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home
Subscribe to: Post Comments (Atom)

Profil Saya

Unknown
View my complete profile

Jom Borak

Like (y)

Followers

Blog Archive

  • ►  2015 (5)
    • ►  April (1)
    • ►  March (3)
    • ►  January (1)
  • ►  2014 (23)
    • ►  September (7)
    • ►  July (1)
    • ►  June (4)
    • ►  May (4)
    • ►  March (4)
    • ►  February (2)
    • ►  January (1)
  • ▼  2013 (37)
    • ►  December (1)
    • ►  October (2)
    • ►  September (5)
    • ►  July (1)
    • ►  June (1)
    • ►  May (9)
    • ▼  April (5)
      • Pembelajaran Konstruktivisme
      • Pembelajaran Masteri
      • Rancangan Pengajaran Dan Pembelajaran Harian
      • Aras Taxonomy
      • Pemerhatian di sekolah untuk Lesson plan murid tah...
    • ►  March (13)
Picture Window theme. Theme images by fpm. Powered by Blogger.
Red Rose), url(Red Rose), auto;}