Apa itu?
konstruktivisme dari segi idea, adalah pelajar membina pengetahuan untuk diri mereka sendiri. Ia juga membawa maksud satu proses pembelajaran yang aktif dan dinamik. Murid dapat membina pengetahuan di sekelilingnya melalui refleksi. Pengetahuan yang dibina adalah berpandukan cara pengajaran sesuatu topik yang dipersembahkan oleh guru itu dan kualiti pengalaman murid itu sendiri.
Prinsip-prinsip pembelajaran Konstruktivisme
1. proses aktif menggunakan deria dan membawa makna daripadanya. Prinsip ini menyatakan pelajar perlu melakukan sesuatu dan pengajaran bukanlah satu proses penerimaan pengetahuan secara pasif kepada pelajar. Ia perlu dibina bersama pengalaman yang dilalui pelajar.
2. manusia belajar cara belajar kerana mereka belajar. Pembelajaran terdiri daripada membina makna dan membina sistem makna contohnya jika kita melihat sela jadual seni visual dalam jadual waktu, kita bukan sahaja belajar tentang jadual seni itu tetapi turut belajar makna jadual itu sendiri.
3. Mental. peranan tindakan yang sangat penting dalam proses membina makna. Ia berlaku di dalam minda. Pembelajaran secara hands-on sangat diperlukan bagi menjana minda dalam memberi idea.
4. Bahasa. bahasa yang digunakan guru juga mempengaruhi pengajaran. pengajaran lebih mudah apabila menggunakan bahasa ibunda bagi menyampaikan pembelajaran.
5. Pembelajaran adalah aktiviti sosial. berkait rapat dengan hubungan kita dengan manusia yang lain seperti keluarga, guru, rakan-rakan serta kenalan kasual.
No comments:
Post a Comment